John Tomlinson’un Kültürel Emperyalizm Kitabından
Kim Konuşuyor
Bu çoğalan ve kesintiye uğramış söylemlerin varlığını bir kere kabul ettikten sonra, tabii ki Pandora’nın kutusunu açmış oluyoruz. “Tezler” vesairenin akademik retoriğindeki amaç kısmen, bu büyük ve neticede bilinmesi mümkün olmayan söylemler dünyasını, makul boyutlarda tutmaktır. Yoksa, bu konuda söylenmiş yada yazılmış olan her şeyi nereden bilebiliriz? Tez formülasyonu, erişebildiğim bütün kitap ve makaleler ve aynı zamanda muhatap aldığım akademik dünyada kullanmakta olduğunu tahmin edebildiklerim anlamına da gelmektedir. Fakat bu, kültürel emperyalizm hakkında herhalde söylenmiş olanların küçük bir kısmıdır. Ele alınmayanlarsa, zor yada az bilinmiş dillerde yazılmış yazılardır; gazete makaleleri, duvar sloganları, gösterilerde dağıtılan bildiriler gibi geçici şeylerdir ve insanların söyleyip de yazmadığı hemen hemen her şeyidir.
Bu durum, bütün akademik çalışmalar için geçerlidir ve akademik ve düşünsel tartışmalardaki biçimsel söylemin mevcut söylemlerden sadece biri olduğu böylece kabul edilmelidir ve bu söylemi eleştirmekte sınırsız bir “dil oyununa” girmiş oluruz. Fakat “kimin konuştuğu” konusu, kültürel emperyalizm bağlamında kendine mahsus bir hassasiyet arz eder. Çünkü bunun tartışılmasıyla kültürel emperyalizmin uygulamaya geçmesi tehlikesi vardır. Devamını Oku